Czynnik społeczny w zarządzaniu szkołami (1)
Przepisy przewidują, że zarządzanie publicznymi szkołami i placówkami oświatowymi powinno odbywać się w sposób uspołeczniony. Realizacji tego celu służą specjalne organy działające na poziomie jednostek samorządu terytorialnego i szkół.
Edukacja jest najbardziej doniosłym społecznie zadaniem wykonywanym przez samorząd terytorialny. Większość środków finansowych, jakimi dysponują jednostki samorządu terytorialnego angażowana jest na ten cel. Ponadto wykonywanie tego zadania wiąże się z koniecznością godzenia różnych grup interesariuszy – uczniów, ich rodziców, nauczycieli oraz samych j.s.t.
Jakie organy
Omawiana problematyka regulowana jest przepisami Rozdziału 4 „Społeczne organy w systemie oświaty” ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r., poz. 1082 z późn. zm.; dalej: p.o.). Są one prawną podstawą funkcjonowania:
∑ Krajowej Rady Oświatowej,
∑ Rady do Spraw Szkolnictwa Artystycznego,
∑ rad oświatowych,
∑ rad szkół lub placówek,
∑ rad rodziców,
∑ samorządu uczniowskiego.
Są to zasadniczo organy pomocnicze organów administracji publicznej i podmiotów administrujących realizujących zadania z zakresu edukacji. Ich kompetencje mają charakter opiniodawczy i kontrolny. Tylko wyjątkowo ustawodawca przyznał im kompetencje do podejmowania władczych działań w zakresie administracji.
Krajowa Rada Oświatowa i Rada do Spraw Szkolnictwa Artystycznego są organami pomocniczymi ministrów – odpowiednio właściwego ds. oświaty i wychowania oraz ds. kultury i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta